דיאטת חלבונים

בשנים האחרונות קודמו דיאטת חלבונים שדלות בפחמימות בתור גישה יעילה ומהירה לירידה במשקל. בדיאטות האלה לרוב ממליצים לאנשים לקבל 45% עד 70% מהקלוריות שלהם מחלבונים. מצד שני, האגודה האמריקאית לבריאות הלב, התוכנית הבינלאומית לחינוך בנושא כולסטרול והאגודה בינלאומית למלחמה בסרטן ממליצות כולן על תזונה שמכילה כמות נמוכה יותר של חלבונים באופן יחסי.

דיאטת אטקינס היא דוגמה לדיאטה דלת פחמימות ועשירת חלבון.

איך עובדת דיאטת חלבונים?

על-ידי הגבלת כמות הפחמימות בצורה דרסטית – רק לאחוז מזערי ביותר יחסית לתזונה הרגילה – הגוף נכנס למצב שונה של חילוף חומרים שנקרא קטוסיס, שבו הוא שורף את השומן שלו בתור דלק. בדרך כלל הגוף שורף פחמימות בתור דלק – הן המקור העיקרי של הדלק למוח, ללב ולאיברים רבים אחרי. אדם שחילוף החומרים שלו נמצא בקטוסיס מקבל את האנרגיה מהקטונים, חלקיקים קטנים של פחמימה שנוצרים מהפירוק של השומן בתור מקור דלק. כאשר הגוף נמצא במצב של קטוסיס, מרגישים פחות רעב, ולכן אוכלים פחות מאשר בדרך כלל. עם זאת, קטוסיס יכול גם לגרום לבעיות בריאותיות, כגון כשל בכליות (ראה בהמשך).

כתוצאה מהתהליך הזה הגוף משתנה ממנוע ששורף פחמימות למנוע ששורף שומנים. אז במקום להסתמך על מזונות עשירים בפחמימה שהאדם בדרך כלל צורך בתור אנרגיה, ולהשאיר את מאגרים השומן במקומם ( לצערנו במותניים, בבטן ובירכיים ) מאגרי השומן הופכים למקורות אנרגיה ראשיים. התוצאה מכך היא ירידה במשקל.

האפשרות לרזות ולרדת במשקל באופן מהיר, קסמה ותקסום לרבים גם בעבר,גם בהווה וגם בעתיד. יחד עם זאת, גם הדיאטות המהירות, חשוב שתהיינה מאוזנות.

למי כן ולמי לא מתאימה דיאטה הפחמימות

דיאטה זו, על אף שהיא מומלצת כדיאטה קצרת מועד היא דיאטה דלה מאוד בסוכרים. סוכרים הם לאו דווקא מזיקים לגוף כאשר הם מגיעים בצורות ובחומרי הגלם הנכונים, מעבר לקונוטציה של המתוקים והממתיקים המלאכותיים. לכן לבעלי סכרת וגם לבעלי סוכר נמוך, ללוקים במחלות וקשיים בתפקודי הכבד והכליות, יש להימנע מדיאטה זו, מאחר שהגדלת החלבונים בתפריט היומי עשויה לפגוע בהם עוד יותר. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לעזור לכם בבחירת דיאטת חלבונים תפריט מותאם אישית!

האם דיאטת פחמימות היא דיאטה לטווח ארוך?

בשום אופן לא. הגדלת כמות החלבונים הנגרמת כתוצאה מהירידה בפחמימות והגדלה משמעותית של כמות הירקות, תגרום לעלייה קיצונית במשקל בטווח הארוך. למרות שירקות ידועים כבריאים ותורמים לירידה במשקל. דווקא העלייה האגרסיבית בנוזלים המצויים בירקות מנפחים את הגוף והמיעוט בפחמימות, גורמת לתופעת לוואי וריאקציה של הגוף להתנפח. על כן,דיאטת פחמימות ידועה יותר כסוג של דיאטה מהירה ולא כדיאטה הטובה והמועילה ביותר לטווח ארוך.

מעבר לריאקציית ההתנפחות שלה, דיאטת פחמימות מביאה לתופעות לוואי נוספות, כמו סחרחורות, כאבי ראש ואף כאבי ראש כרוניים כאשר עושים בה שימוש לאורך זמן ארוך, כתוצאה ממחסור חריף בפחמימות מורכבות.

מהי הדרך הבריאותית והמומלצת לעשיית דיאטת חלבונים?

על אף שזוהי דיאטה קצרת מועד, רצוי להיוועץ באיש מקצוע מוסמך כמו דיאטן/ית קליני או תזונאי שיסייע לכם גם לרדת במשקל תוך מתן הסבר על דיאטת חלבונים תפריט מותאם אישית וגם לעשות זאת בצורה מבוקרת ובריאה ככל הניתן. אז אם חיפשת דיאטת חלבונים מהירה ואפקטיבית, זו יכולה להיות התשובה שלכם. דיאטת חלבונים זאת, במידה ועומדים במהלך שבוע שלם גורמת לירידה משמעותית במיוחד תוך זמן קצר, תוספת של בקרה מקצועית תעזור לכם לעבור אותה גם ללא תופעות הלוואי הנלוות אליה בדרך כלל.

מהם הסיכונים מדיאטת חלבונים ללא פחמימות?

דיאטות עשירות בחלבון ודלות מאוד בפחמימות יכולות לגרום למספר בעיות בריאותיות, לרבות:

כשל בכליות

צריכה של יותר מדי חלבון גורמת לעומס על הכליות, דבר שיכול לגרום לאדם לפתח נטייה למחלות כליות.

כולסטרול גבוה

זה ידוע היטב שלדיאטות חלבונים (עבור דיאטת חלבונים תפריט עשיר בבשר, מוצרי חלב ומזונות אחרים העשירים בשומן) יש קשר ישיר לכולסטרול גבוה. מחקרים הוכיחו קשר בין כולסטרול גבוה לבין הסיכון לפתח מחלות לב, שבץ וסרטן.

אוסטאופורוזיס ואבנים בכליות

הוכח קשר בין דיאטות חלבונים לבין כמות מוגברת של סידן בשתן. אם הדבר נמשך לאורך זמן, זה יכול להגדיל את סיכוייו של האדם ללקות באוסטיאופורוזיס ואבנים בכליות. דבר זה נכון במיוחד אם החלבון לא מאוזן עם מספיק ירקות טובים, במיוחד ירקות ירוקים, כגון ברוקולי.

סרטן

אחת הסיבות לכך שדיאטות חלבונים מגבירות את הסיכוי ללקות במחלות מסוימות היא בגלל שהאדם נמנע ממזונות עשירים בפחמימות שמכילים גם ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ואנטי-אוקסידנטים נחוצים. לכן חשוב שהגוף יקבל חלבון מתזונה שמכילה סוגי דגן מלאים, פירות וירקות. צריך לחשוב לא רק על החלבון שהגוף זקוק לו, אלא גם על שאר החומרים המזינים הנחוצים שעוזרים להפחית את הסיכוי ללקות בסרטן.

מצב חילוף חומרים לא בריא (קטוסיס)

דיאטת חלבונים יכולות לגרום לגוף להיכנס למצב מסוכן של חילוף חומרים שנקרא קטוסיס, כי הגוף שורף שומן במקום פחמימות בתור אנרגיה. במהלך קטוסיס, הגוף יוצרים חומרים שידועים כקטונים, שיכולים לגרום לכשל של איברים מסוימים ויכולים להביא לשיגדון, אבנים בכליות או לכשל בכליות. קטונים יכולים גם להפחית את התיאבון של האדם, לגרום לבחילה ולריח רע מהפה. אפשר למנוע קטוסיס על-ידי דיאטה מאוזנת שמכילה גם ירקות ופירות.

האם דיאטת חלבון היא הדיאטה הנכונה עבורי?

התיאוריות בנוגע לירידה במשקל בעזרת הדיאטות מהסוג הזה עדיין לא הוכחו במלואן, ורוב המומחים מודאגים שדיאטת חלבונים, עשירות בחלבון ודלות בפחמימות יכולות לגרום לשלל בעיות, במיוחד לאנשים מהאוכלוסייה שנמצאים כבר בסיכון ללקות במחלות לב בגלל כולסטרול גבוה וכו'. הדיאטות שלא מאפשרות צריכת ירקות ופירות הן בעייתיות במיוחד. שוב, דיאטת חלבונים מאוזנת שיש בה חלבונים, ירקות ופירות היא הדבר האידיאלי. המומחים אומרים שכדי לרדת במשקל ולא לעלות בחזרה חובה לשנות את סגנון החיים לתזונה בריאה ונכונה יותר. פירוש הדבר שמירה על תזונה מאוזנת המשולבת עם פעילות גופנית.

כיום, ישנם מהון דרכים להוריד במשקל בתקופת זמן קצרה, זאת הודות למבחר רחב של דיאטות מהירות. אחת הדיאטות המהירות הינה דיאטת חלבונים.

חלבונים השם אחד המרכיבים הכי חשובים בתכנית הדיאטה שלכם, מי שאוכל מספיק כמות חלבונים בארוחות במשך היום תחושת הרעב שלהם פוחתת והשליטה על כמות האוכל שנכנס לגוף טובה יותר.

על ידי דיאטת חלבונים תפחיתו את תחושת הרעב שלכם באופן משמעותי, ירידה במשקל באופן מהיר ותשפרו את מצב הבריאות שלכם. דיאטת חלבונים מותאמת על פי משקל הגוף. הכמות החיונית של חלבון נעה בין 1-4 גרם לקילוגרם ממשקל הגוף ומרבית מהתזונאים מצביעים על צריכה של 2 גרם.

סוגי מאכלים המכילים הכי הרבה חלבונים

דגים – דג טונה, דג סלמון – 28 גרם חלבון ל-100 גרם של דג
בשר – חזה עוף, חזה הודו – 31 גרם חלבון ל-100 גרם של בשר
בשר אדום – 35 גרם חלבון ל-100 גרם בשר אדום
גבינה – 33 גרם חלבון ל-100 גרם גבינה
אגוזים, בוטנים – 35 גרם חלבון ל-100 גרם אגוזים או בוטנים

לפני שאתם מתחילים דיאטת חלבונים, חובה עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם, כדי לקבוע אם זה בכלל מתאים לכם ולא יעשה נזקים בהווה או בעתיד.

צרו אתנו קשר למידע ופרטים