תפריט דיאטה ים תיכונית

לאורך מאות שנים במהלך ההיסטוריה האנושית, התפתחה במדינות הים התיכון כגון: דרום איטליה, דרום צרפת, יוון, קפריסין וכרתים, תרבות קולינארית עשירה אשר זכתה לכינוי: אוכל ים תיכוני. תרבות קולינארית זו התבססה ברובה על חומרי גלם טבעיים תוצרת המקום, כאשר כל אחד מהם היווה בסיס לאוכל נטול צבעי מאכל, כימיקלים וכדומה.
במחקרים שונים שנערכו לאורך השנים נמצא כי תוחלת החיים בקרב תושבי מדינות הים התיכון היא מהגבוהות ביותר בעולם, כאשר השכיחות לתחלואה ותמותה ממחלות לב ומחלות כרוניות הינה מהנמוכות ביותר בעולם.

ממצאי המחקרים השונים הובילו לכך שאוכלוסיות רבות מסביב לעולם אימצו לחיקם את עקרונות התזונה הים התיכונית ולאורך השנים החלו להיות מורכבות תפריטי דיאטה המבוססים על התזונה הים תיכונית.

מהי דיאטה ים תיכונית?

דיאטה ים תיכונית מורכבת ממזונות שונים הכוללים בין היתר: שמן זית, קטניות, דגנים, אגוזים, ירקות ופירות, דגים, מוצרי חלב, ביצים בשר אדום רזה נטול שומן וגם יין.
עקרונות הדיאטה הים תיכונית מעודדים אכילת דגים באופן קבוע וזאת לנוכח הימצאותה של אומגה 3 המסייעת בהורדת שומנים בדם והעלאת הכולסטרול הטוב.
כמו כן, תפריט דיאטה ים תיכונית מבוססים על צריכת קטניות במקום פחמימות במנת תוספת וזאת לנוכח העובדה שהקטניות עשירות בסיבים תזונתיים המסייעים לתהליכי העיכול וחילוף החומרים ואף תורמים לתחושת שובע מתמשכת.
תפריט לירידה במשקל המבוסס על התזונה הים תיכונית כולל צריכה מינימאלית של מוצרי חלב והעדפה ברורה לכל מאכל אפוי על פני מאכל מטוגן.
ארוחות הביניים בתפריטי דיאטה ים תיכונית מאפשרים שתיית יין וצריכת שקדים, אגוזי מלך ופקאנים ללא הגבלה כמעט.

תפריט תזונה ים תיכוני

להלן תפריט דיאטה ים תיכוני:

ארוחות בוקר:

2 פרוסות לחם מלא עם גבינת עיזים, סלט ירקות עשיר ומתובל בשמן זית ולימון טרי סחוט, 2-3 כוסות מים.

ארוחת ביניים:

פרי העונה, שקדים/אגוזי מלך ו-2 כוסות מים.

ארוחת צהריים:

סלט ירקות עשיר מתובל בשמן זית ולימון אחד שלם סחוט, מנת מרק, מנת דג צלוי בשילוב עשבי תיבול, מנת אפונה/עדשים/אורז מלא, ירקות מאודים ו-2 או יותר כוסות מים

ארוחת ביניים נוספת:

סלט פירות ללא תוספים ממתיקים.

ארוחת ערב:

כוס יין אדום, סלט ירקות או ירקות חיים בליווי שמן זית, ביצה, אבוקדו, 2 פרוסות לחם מלא.

התפריט הים תיכוני הוא הרבה יותר מתפריט דיאטה סטנדרטי.
בעיני רבים, התזונה הים תיכונית הינה סוג של אורח חיים אותו מומלץ לאמץ לאורך כל שנות החיים וזאת ללא קשר אם אתם מקפידים על תזונה ים תיכונית מטעמי דיאטה ורצון לירידה במשקל או מטעמי שמירה על משקל גוף תקין ומאוזן.
מרכיבי התפריט של התזונה הים תיכונית משלבים בתוכם מרכיבי מזון עתירי ויטמינים וסיבים תזונתיים המסייעים לפעולות פיזיולוגיות שונות המתרחשות בגופנו.

אולי יעניין גם...