תופעות גיל המעבר

פעם גיל חמישים היה ציון דרך שרבים חששו ממנו.

כיום הסקרים מראים שאפשר להגיע לאמצע שנות החמישים לפני שבכלל מתחילים להיכנס לתקופה של גיל המעבר.

מחקרים מראים שהזקנה לא מתחילה לפני גיל 70. בממוצע, אנשים בוגרים מאמינים שהם צעירים לפחות עד אמצע שנות החמישים לחייהם.

עולה הסברה שככל שהאוכלוסייה מתבגרת הגישה משתנה, ורבים מאיתנו ממשיכים להרגיש צעירים יותר מהמצב שהגיל שלנו צריך להשתייך אליו באופן מסורתי.

ולמרות שרבים מאיתנו יצאו לפנסיה מאוחר יותר מאשר ההורים שלנו, אנחנו נרגיש צעירים שנים רבות יותר מהם.

לפי סטטיסטיקות רשמיות מארצות באירופה וארה"ב, יש כיום יותר אנשים מעל גיל 65 מאשר מתחת לגיל 16.

סקרים שנערכו על אנשים מעל גיל חמישים מראים שרק שניים עד שלושה אנשים מעל גיל חמישים הגדירו את עצמם בגיל המעבר.

רוב האנשים האמינו שגיל המעבר מתחיל אחרי גיל חמישים וחמש או אפילו מאוחר יותר. ואחד מתוך כל חמישה האמינו שגיל המעבר מתחיל רק בגיל שישים.

כמות דומה של אנשים – 19 אחוזים – אמרו שגיל המעבר הוא הלך רוח ולא משהו שמתחיל בנקודה מסוימת.

הסקר גם שאל באיזה גיל מסתיים גיל המעבר והתשובה הממוצעת היתה גיל שישים ותשע עד שבעים.

דבר זה מצביע על העובדה שגיל המעבר נמשך אחרי גיל הפנסיה המסורתי.

אנשים בשנות ה-50 לחייהם מרגישים אופטימיים

מחקרים מראים שאנשים בשנות החמישים לחייהם מרגישים מאוד אופטימיים ועליזים לגבי גילם.

גיל ג'קסון, הבעלים של האתר Love to Learn online learning website אשר ביצע את הסקר המקיף אומר: "האנשים החדשים האלה בגיל המעבר הם מאוד פעילים, רוצים ליהנות מהחיים ובהחלט לא רואים את עצמם בתור אנשים מבוגרים או פנסיונרים.

למעשה, הסקר שעשינו מראה לנו שאנשים בוגרים בשנות החמישים לחיים הם מאוד שמחים ואופטימיים לגבי היתרונות שיש לקבוצת הגיל שלם. יש להם חופש רב יותר וביטחון כלכלי מוצק.

יותר מחצי אמרו שיש להם יותר ביטחון וניסיון מאשר לאנשים צעירים והם פחות מפחדים מטעויות. לרוב הגדול (87 אחוזים) יש תיאבון רב ללמוד דברים חדשים ולהתחיל תחביבים או עיסוקים חדשים".

רוב האנשים בשנות החמישים שמרגישים רצון עז לעמוד בקצב החיים המודרניים, רוצים ללמוד מחשבים או אינטרנט וצילום דיגיטלי במקביל לעיסוקים היותר מסורתיים כגון ההתחקות אחר ההיסטוריה של המשפחה או גננות.

רוב האנשים הבוגרים החווים את תופעות גיל המעבר (80 אחוזים) אמרו שהתועלת הרבה ביותר מלימודים בגיל מאוחר הייתה שהמוח נשאר פעיל. אחד מכל שלושה אמר שהלמידה הגבירה את היכולת שלהם להטמיע מידע ולזכור אותו.

לימודים בגיל מאוחר עזרו גם לאנשים בגילאי החמישים פלוס לשפר את המצב הכלכלי שלהם (16 אחוזים), לפתוח אופקים חדשים בעסקים (12 אחוזים) וכמעט חמישית (18 אחוזים) אמרו שזה עזר להם להחליף קריירה.

ממצאים אלה מראים בבירור שהמושג של גיל מבוגר או זקנה השתנו. רק לפני דור אחד, אנשים רבים בגיל שישים נחשבו לזקנים.

כיום, רוב האנשים באמצע שנות החמישים ובשנות השישים לחייהם הרבה יותר צעירים בגישתם לחיים, חייהם עשירים בפעילות, יש להם ביטחון עצמי רב יותר והם רוצים להתנסות בדברים חדשים.

הגישה של רוב האנשים בגיל הזה היא: "זה הזמן להתחיל אתגרים חדשים ולמצוא תחומי עניין חדשים, או לחילופין להדליק מחדש חלומות ישנים שהפכו למשניים בעקבות ההתחייבות לחיי העבודה והמשפחה בגיל צעיר יותר".