התקשרו: 077-9555512

דיאטת חומץ תפוחים

לאורך הדורות חומץ בכלל וחומץ תפוחים בפרט נחשב לתרופה כמעט לכל דבר. אמנם היעילות של חלק גדול מתרופות הסבתא שכוללות חומץ מעולם לא הוכחה, אבל מצד שני היא גם לא הופרכה. בנוסף, ישנם מספר שימושים של חומץ שכן יש להם ביסוס מדעי, לפחות על עכברי מעבדה. הבולטים שבהם זה סכרת והשמנה.

הנושא של סכרת בהקשר לחומץ הוא אחד התחומים שזכו לחקירה הנרחבת ביותר ואכן הוכיחו שלחומץ יש השפעה טובה על רמות הסוכר בדם, במיוחד אצל אנשים שסובלים מסכרת סוג 2. מחקר שנערך ב-2007 אפילו הוכיח שאם האדם שותה שתי כפות חומץ לפני השינה, הוא יקום עם רמת סוכר בדם שהיא נמוכה יותר ב-4%-6%.

ב-2006 נערך מחקר מעבדה בנושא השפעות של חומץ על הרמות של הכולסטרול. המחקר אכן הוכיח שחומץ יכול להוריד את הרמות. אבל היות שהוא נערך רק על עכברי מעבדה, לא ניתן לדעת בוודאות מה תהיה ההשפעה על אנשים.

השימוש בחומץ בתור שיטה לירידה במשקל הוא בין כמה מאות שנים. התיאוריה מאחוריו היא שהחומץ נותן תחושת מלאות בלי להוסיף קלוריות ושהוא עוזר לשרוף שומן. מחקר שנערך ב-2006 הוכיח שאנשים שאכלו לחם ולקחו כף חומץ מדוללת במים הרגישו מלאים יותר מאנשים שאכלו רק לחם ושתו כוס מים רגילים.

סיכונים

בינתיים לא ידוע על סיכונים אם לוקחים מנות קטנות של חומץ או משתמשים בו בתור תיבול לסלט. כמובן בתנאי שהאדם בריא ולא סובל מבעיות בריאותיות.

אנשים שסובלים מבעיות בקיבה כגון אולקוס, צרבות וכו' מדווחים על כאבים בקיבה או חומציות מוגברת שמחמירה את הבעיה. במקרים כאלה עדיף להימנע בכלל משימוש בחומץ.

מחקרים גם הראו שצריכה קבועה של חומץ יכולה להוריד את רמות הפוטסיום (אשלגן) בגוף, דבר שיכול לגרור בעקבותיו פגיעה ביכולת הגוף לספוח נוזלים שהוא צריך ומצד שני להפחית את הרחקת המלחים המזיקים מהגוף. אנשים שצורכים חומץ באופן קבוע צריכים להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי לקיחת תוסף תזונה של אשלגן.

דיאטת חומץ תפוחים – איך עושים?

החומץ המתאים הוא ברמת חומציות של 5%.

את החומץ תמיד לוקחים עם הארוחות, לא על בטן ריקה ולא אחרי האוכל. החומץ צריך להתערבב עם האוכל. ויש לקחת אותו עם כל ארוחה. לא פעם כן ופעם לא.

אופציה אחת היא בכל ארוחה לאכול סלט שמתובל בכף אחת של חומץ. 

אופציה שנייה היא לדלל כף חומץ תפוחים בכוס מיץ סחוט מתפוחים ירוקים (תפוחים חמוצים שאין בהם הרבה סוכר), או בכוס מיץ אשכוליות כדי לחפות על הטעם של החומץ. יש לקחת בחשבון שגם התפוחים הירוקים וגם האשכולית הם פירות חמוצים שכבר מגבירים את החומציות בקיבה והחומץ עוד מוסיף על כך. אם אחרי הפעם הראשונה יש כאב קל בבטן או צרבת, מומלץ לא להמשיך בכך.

אנשים שעשו את זה והמשיכו בתזונה רגילה דיווחו שלא היתה ירידה במשקל.

 

מצד שני, אנשים שהתחילו עם תפריט דיאטטי וירדו חצי קילוגרם עד קילוגרם בשבוע, התחילו לרדת יותר מקילוגרם בשבוע כאשר הם הוסיפו את החומץ לתפריט הדיאטה, וגם דיווחו על תחושת רעב מופחתת.