דיאטת מיצים

קיים חוסר הבנה רב לגבי דיאטת מיצים. מדובר בדיאטה שיכולה להיות מעולה, אבל גם מאוד מזיקה אם לא יודעים על מה מדובר.
דבר ראשון חובה להבין שבעצם לא מדובר בדיאטה, אלא בצום. הבטחות כגון “ירידה של 3 ק”ג ב-5 ימים!” ו-“עור קורן וצעיר” בדרך כלל נשמעות בכל הנוגע לתוכניות צום, דבר שמוביל את האדם להתחיל את הצום מהר מדי בלי הכנות או ידע מספקים שיבטיחו שחוויית הצום תהיה נעימה, מועילה והכי חשוב בטוחה.

בעוד שבהחלט ניתן להשיג את ההבטחות לעיל בעזרת צום, אסור להתפתות אחרי תהליך שמבטיח תוצאות פיזיות באופן עיוור בלי הסברה ולימוד מעמיקים לגבי התהליכים שהגוף עובר במהלך צום.

כאשר הדבר נעשה בצורה אינטליגנטית וזהירה, הצום יכול להיות כלי מדהים לשיפור המראה החיצוני, וחשוב יותר לשיפור הבריאות. הוא יכול לאפשר ניקוי עמוק של הגוף, לפרק חומרי פסולת רעילים ולתת זריקת חיות וחיוניות לגוף ברמה התאית. דברים אלה כמובן מתבטאים גם בתחושה הכללית וגם במראה החיצוני.

אבל לפני שמנסים צום מיצים, חובה להבין איך זה עובד ומתי לעשות את זה.

מה זה צום/דיאטת מיצים?

מדובר על תקופת זמן מוגדרת שבה האדם צורך רק נוזלים, או ליתר דיוק מים, תה צמחים, מיצי פירות וירקות טריים שנסחטים במקום ומרק ירקות צח מסונן.

בצום חשוב לא רק מה כן מכניסים לגוף אלא גם מה לא מכניסים לגוף. הדברים האסורים הם נוזלים שמעמיסים על הגוף כגון קפה, תה עם קופאין, חלב, משקאות תוססים, מיצים טבעיים ארוזים (בין אם פירות או ירקות), משקאות חלבון, משקאות דיאטטיים וכו’. בנוסף אסור לצרוך מזון מוצק, או אפילו מזון רך, כי הוא מכיל סיבים שמפעילים את העיכול שיש להימנע ממנו במהלך צום מיצים.

מדוע מיצים ואיזה סוגי מיצים?

כאשר סוחטים את הפירות והירקות, מרחיקים את הסיבים התזונתיים ושותים רק את הנוזלים שמכילים את החומרים המזינים ובכללם הוויטמינים והמינרלים מהצמח. למרות שגוף האדם כן צריך שסיבים תזונתיים יהיו חלק מהתזונה, תקופה מסוימת בלעדיהם מאפשרת לגוף לבזבז פחות אנרגיה על עיכול.

בסביבות 70% מהאנרגיה שהגוף מבזבז ביום הולך על העיכול לבדו. אז כאשר האדם אוכל 3 ארוחות ביום וגם חטיפים או נשנושים בין ארוחות, הגוף כמעט שלא מקבל הזדמנות להקצות אנרגיה לניקוי עמוק וסילוק פסולת חומצית ישנה, שקרוב לוודאי גורמת למגוון בעיות גופניות.

אם האדם סובל מכאבי ראש, עצירות, שלשולים, בעיות עור, תשישות, עצבנות, השמנת יתר, נפיחות מגזים או ממגוון רחב של סימפטומים נוספים, אז הגוף שלו בהחלט צריך עזרה כדי להתנקות. השימוש הנכון והאינטליגנטי בצום הוא בהחלט דרך מצוינת לעשות את זה.

דבר ראשון, רוב המיצים צריכים להיות מיצי ירקות, ובעיקר ירקות ירוקים, עם מעט פרי כדי להמתיק את המיץ.

כלל טוב הוא להקפיד שבזמן הצום 70% מהמיצים יהיו מיצי ירקות, ו-30% הנותרים יהיו פירות – כאשר רובם מעורבבים בתוך מיץ הירקות ולא בנפרד. בעיקר חשוב להקפיד לא להגזים בכמות מיץ הפירות, כי המיץ הזה מקפיץ את רמות הסוכר בדם וגם יכול לעודד היווצרות פטריות במערכת העיכול, כגון קנדידה.

מיצים מפירות לא מתוקים הם אופציה מצוינת. מיץ מאשכוליות או מתפוחים ירוקים חמוצים הוא מצוין גם לבד, ואין בעיה להוסיף לימון לכל המיצים.

כמה מיצים צריך לשתות?

כמות המיץ ששותים היא מאוד אינדיבידואלית ונקבעת על-ידי תחושת הרעב והתחושה הגופנית הכללית.

לרוב האנשים הכמות האופטימלית היא באזור ה-2 עד 3 ליטר ביום, כאשר יש ימים שבהם תחושת הרעב חזקה יותר ושותים יותר, וימים שבהם שותים פחות.

האם צריך לשנות את אורח החיים ואת שגרת החיים במהלך הצום?

אין תשובה חד משמעית לשאלה הזאת. הדבר תלוי בעומס העבודה, בסגנון חיי המשפחה, עד כמה הגוף צריך ניקוי ועוד בכמה גורמים.

אם האדם ישתה הרבה מאוד מיצים, נגיד 4 ליטר, הוא יגלה שהוא יכול להמשיך לתפקד כרגיל. מצד שני, אם הוא יעשה זאת הוא יגלה שהוא לא נותן לגוף שלו את מלוא ההזדמנות לבצע את תהליכי הניקוי וההחלמה הפנימיים של הגוף. הוא בהחלט ימשיך לתפקד כרגיל, אבל לא יפיק את מלוא התוצאות שניתן. לקבלת תוצאות מקסימליות חובה לתת לגוף גם מספיק מנוחה ורגיעה. אין צורך לקחת הפסקה מהחיים אבל בהחלט מועיל לקצץ איפה שניתן.

איך לוודא שהצום אכן מועיל?

כאשר האדם צם, הגוף משתמש באנרגיה שהוא בדרך כלל מבזבז על עיכול כדי לנקות את התאים ולאסוף ולרוקן מהגוף חומרים רעילים. כאשר הוא אוסף את החומרים האלה, הוא כמובן צריך לרוקן אותם. כדי שהצום אכן יהיה יעיל וישאיר אחריו את הגוף נקי ובריא יותר, יש לוודא שהרעלים אכן עוזבים את הגוף.

רוב פעולת הפינוי מתבצעת דרך המעיים, אבל אפשר גם לראות את הרעלים יוצאים דרך הזיעה ולפעמים דרך כמויות מוגזמות של ליחה ונזלת.

אנשים שלא חווים ריקון רעלים דרך המעיים חייבים לעבור ניקוי עמוק של המעי הגס.

לסיכום

הדרך היעילה היחידה לגשת לכל משטר ניקוי, בין אם מדובר בצום מיצים, מזון חי, מזון מלא או כל גישה אחרת, היא לקחת בחשבון את הצרכים האישיים של האדם, את ההיסטוריה הבריאותית שלו ואת סגנון החיים שלו ולחפש תהליך שמשתלב בדרך הטובה ביותר עם כל השיקולים לעיל.

לכל הטיפים